Jak sprawdzić agencję marketingową SEO?

W zasadzie nie ma dnia, aby na forum i grupach zajmujących się tematyką SEO, marketingu internetowego, pozycjonowania stron internetowych nie pojawiło się pytanie o usługi agencji marketingowej i pytań o jakość usług świadczonych przez daną firmę wspomnianą przez autora postu. Temat podjęcia właściwej współpracy z wybrana agencją SEO jest często kontrowersyjny i zależy od wielu czynników. Subiektywne spojrzenie każdego użytkownika internetu czy klienta nie jest miarodajnym wzorem do oceny jakiejkolwiek interaktywnej agencji. Dodatkowo musimy pamiętać o tym, iż na forach i we wspomnianych grupach udzielają się specjaliści różnej maści w omawianej dziedzinie i darmo szukać w takim miejscu “życzliwości” i obiektywizmu odnoszącego się do jakości usług jakiejkolwiek agencji SEO.

Takie zapytania o usługi świadczone przez konkretną agencję, kończą się zazwyczaj lawiną ofert nie mających nic wspólnego z zapytaniem. Wprowadzają jedynie dodatkowo w zakłopotanie potencjalnego klienta, ogłupiając do reszty.

Zatem, jak wybrać właściwą agencję marketingową?

Poniżej opiszę kilka prostych sposobów, które ułatwią Ci podjęcie właściwej decyzji co do podjęcia współpracy z wybraną agencją marketingową SEO. Zadaj te pytania w rozmowie z kandydatem i porusz wskazane kwestie przed podjęciem decyzji w sprawie wyboru odpowiedniego partnera, który zajmie się pozycjonowaniem Twojej strony internetowej, a unikniesz niepotrzebnych problemów, nie stracisz czasu i cennych pieniędzy. Zyskasz natomiast odpowiedniego kontrahenta, który pomoże Ci rozwijać Twój internetowy biznes i wesprze Cię doświadczeniem i profesjonalnym podejściem do wykonywanej pracy z zakresu marketingu cyfrowego.

1. Jaki jest cel agencji marketingowej.

Sprawdź na stronie wybranej agencji marketingowej jakie mają cele, co mogą Ci zaproponować? Jak przyciągają klienta? Jeżeli na stronie wybranej agencji znajdziesz informacje o GWARANTOWANYM 1 MIEJSCU W GOOGLE to zapal czerwone światełko i odpuść sobie współpracę z takimi fachowcami od marketingu.

Zapytasz zapewne, czemu? Przecież 1 miejsce w Google przyniesie sporo ruchu mojej stronie internetowej. Ja zgodzę się z tym, ale czy to jest to co na pewno jest potrzebne Twojemu biznesowi?

Otóż szanowana i poważna agencja marketingowa SEO nie oferuje swoim klientom 1 miejsca w wynikach wyszukiwania Google. Cele ustalane są przede wszystkim na podstawie potrzeb każdego konkretnego przypadku: możesz mieć bloga, który potrzebuje nowych subskrybentów email, możesz mieć sklep internetowy i potrzebować więcej sprzedaży, a może masz lokalny interes i Twoją potrzebą jest sprzedawać codziennie więcej pizzy peperoni.

Odpowiednia agencja marketingowa powinna zbadać i ustalić Twoje potrzeby, dostarczyć Ci odpowiedni ruch, który będzie konwertował, zapewniając zebranie adresów email, sprzedaż, wizyty w sklepie, cokolwiek innego niż 1 MIEJSCE W GOOGLE.

Właściwe podejście agencji SEO potwierdzi jej profesjonalizm i jeżeli jej oferta jest dopasowana do Twoich potrzeb i wynika ona z właściwej analizy to pierwszy krok do przodu w kierunku odpowiedniego wybrania agencji SEO. Jeżeli natomiast usłyszysz, że agencja gwarantuje Ci 1 MIEJSCE W WYNIKACH WYSZUKIWANIA GOOGLE to trzymaj swój budżet z daleka od takiej firmy pozycjonującej.

2. Jakie raporty mogę dostawać i jak często w ramach usług agencji interaktywnej SEO.

Przed zadaniem tego pytania należy uświadomić sobie, że sukces w SEO nie zawsze jest miarodajny i nie zawsze można oprzeć go tylko i wyłącznie o rankingi i szczegółowe raporty.

Załóżmy, że posiadasz 1 miejsce w wyszukiwarce Google na frazę X. Miejsce to przynosi Ci miesięcznie sprzedaż w wartości 1000pln. Załóżmy również, że w tym samym czasie za te same poniesione koszty w ramach działań agencji SEO, mógłbyś mieć 3 pozycję w wynikach wyszukiwania na frazę Y, która to przynosiłaby Ci sprzedaż wartości 5000pln.

To doskonały przykład, że rankingi z osiągniętych pozycji w wyszukiwarce nie zawsze są miarodajne do Twoich zysków i konwersji celów.

Jak zatem ocenić pracę agencji SEO, pozycjonera, firmy pozycjonującej?

Raporty z pozycjonowania Twojej strony i wszelkich działań SEO powinny być oczywiście bezwzględnie nieodłączną częścią umowy wiążącej Ciebie i agencje SEO. Tak jak sam ranking pozycji w wynikach wyszukiwania pokazuje postęp prac i postęp Twojej strony internetowej. Tak raport, który każda agencja powinna zapewniać swoim klientom bez względu na rodzaj świadczonych usług, jest wymiernikiem jej działań i wskazuje na prawidłowe wykonanie zleconych prac, umożliwiając klientowi właściwą i obiektywną ocenę.

Co zrobić jak agencja SEO nie chce udostępnić raportu z wykonywanych prac?

Nie podpisywać umowy, jak najszybciej zrezygnować ze współpracy. Brak raportu z wykonywanych prac w zakresie promowania Twojej strony internetowej, uniemożliwia Ci prawidłowe rozliczanie agencji. Są oczywiście narzędzia, które pozwalają na śledzenie postępów Twojej strony internetowej. Nie są jednak one miarodajne i ostateczne. Najlepszym sposobem, aby ocenić działania agencji SEO jest zobowiązanie jej do comiesięcznego raportowania w zakresie umówionych zadań. Bez tego nie rozpoczynaj współpracy z żadną firmą pozycjonującą.

3. Jaka umowa z firmą SEO.

Umowa jest ważnym elementem współpracy z agencją marketingową. Dopilnuj, aby w umowie znalazły się zapisy stanowiące o wysokości wynagrodzenia, o zobowiązaniach agencji SEO, o czasie trwania umowy. Pamiętaj również, aby zabezpieczyć się w umowie przed ewentualnymi złymi praktykami stosowanymi tak często przez “branżę” i nie podjąć współpracy, która uwiąże Cię na następne 2 lata bez możliwości zerwania umowy i zmiany agencji.

umowa z agnecją seo

Abonament na pozycjonowanie strony czy rozliczanie za efekt?

W tej kwestii, jest wiele szkół. Każda z metod rozliczania pozycjonowania ma swoje wady i zalety, jednakże decyzję ostateczną musisz podjąć sam.

Decydując się na rozliczanie za efekt pozycjonowania, narażasz się na nielegalne działania pozycjonera. Używanie zabronionych technik do szybkiego wzrostu pozycji w wyszukiwarce. Takie metody pozwalają na szybki skok w górę w wynikach Google, ale jednocześnie narażają Cię na otrzymanie kary lub bana. Agencja bardzo szybko zarabia na Tobie, a w przypadku problemów to Ty bierzesz na siebie ciężar ewentualnej kary i efektów jej otrzymania.

Decydując się na umowę i abonament SEO musisz liczyć się z faktem, że przez pewien okres czasu poniesiesz koszty, bez widocznego szybkiego efektu. Czas ten jest oczywiście uzależniony od stopnia trudności zleconych prac, branży i celów postawionych przed agencją. Jednakże z doświadczenia wiem, że agencje rozliczające się w tym systemie podchodzą do pracy rzetelnie, rozliczając się z wykonanych prac każdego miesiąca na podstawie obszernych raportów, które uwzględniają wszystkie zadania wykonane w określonym czasie. Klient jest świadom podejmowanych czynności i doskonale wie co zostało zrobione w ramach określonego budżetu. Wysokość abonamentu należy oczywiście ustalić w ramach podpisanej umowy z agencją SEO. W ramach wspomnianej umowy należy jasno określić również zakres wykonywanych prac i ich intensywność.

4. Jaki jest Wasz średni czas obsługiwania klientów przez agencję SEO?

Są dwie odpowiedzi, które dyskredytują agencję w przypadku powyższego pytania.

  • “Nie możemy ujawnić takich informacji. To informacje poufne”
  • “Do końca świata i o jeden dzień dłużej”

Obydwie odpowiedzi stanowią o tym, iż agencja ukrywa faktyczne dane związane z jej klientami.

5. Jakie linki będą prowadzić do mojej strony internetowej?

Jeżeli na tak zadane pytanie uzyskasz konkretną odpowiedź w formie liczebnej to uciekaj czym prędzej. Budowanie zaufania witryny i jej widoczności w wyszukiwarce Google, nie opiera się dziś na spamowym zdobywaniu linków. Do witryny może prowadzić dużo mniej linków, niż do konkurencji, ale agencja musi zadbać o wartościowe linki. Dziś ilość linków nie ma już znaczenia. Dziś dla wyników wyszukiwania liczy się jakość posiadanych linków i prowadzących do strony internetowej, ich tematyka i zaufanie.

Dlatego unikaj jak ognia konkretnych obietnic w ramach ilości zdobywanych linków do Twojej strony, bo ich określenie ilościowe skończy się zaspamowaniem profilu linków Twojej strony www przez “pozycjonera” śmieciowymi linkami z profili i kiepskich katalogów.

6. Jakie metody stosuje agencja SEO do zdobywania linków – WHS (white hat seo) czy BHS (black hat seo)?

Te dwie metody różnią się od siebie tym, iż są dozwolone przez Google lub nie. Jak sama nazwa wskazuje białe metody są dozwolone, a czarne nie. Ale najważniejsza jest odpowiedź na zadane pytanie i jeżeli otrzymacie odpowiedź, że agencja stosuje tylko WHS do zdobywania linków dla Twojej strony to będzie, albo brak gruntownej wiedzy, albo kłamstwo w żywe oczy.

Nie ma czegoś takiego jak dopuszczalne metody zdobywania linków do witryny www. Każda metoda na zdobywanie linków jest niedozwolona. Jedyna dozwolone metody zdobywania linków przez Google, to linki naturalne.

Oczywiście są metody bardziej i mniej wpływające na ostrość oceny googlebotów, ale należy pamiętać o jedynej dopuszczonej metodzie zdobywania linków: naturalnej.

7. Czy w ramach usługi pozycjonowania otrzymam usługę optymalizacji strony internetowej?

Optymalizacja strony internetowej jest niezwykle ważnym czynnikiem rankingowym. Po linkach zwrotnych do Twojej witryny do druga najważniejsza kwestia jaką należy wykonać na stronie internetowej. W zasadzie to pierwsza najważniejsza kwestia, ale druga pod kątem czynników rankingowych.

Jeżeli jakakolwiek agencja zaproponuje Wam pozycjonowanie strony bez uprzedniej jej optymalizacji to nie ma bladego pojęcia o pozycjonowaniu. Uciekaj czym prędzej i szukaj innej firmy 😉

8. Jakie prace należy wykonać na stronie internetowej aby osiągnąć wysokie pozycje w wyszukiwarce?

Priorytetem dla ustalenia strategii pozycjonowania w wynikach wyszukiwania jest odpowiednia optymalizacja strony internetowej. Jeżeli agencja SEO ustala strategię przed dokonaniem analizy strony i odpowiednich zmian pod kątem strategii SEO to uciekaj czym prędzej.

Przed rozpoczęciem linkowania strony i działań off-site należy dokładnie ustalić strategię dla odpowiednich słów kluczowych i fraz. Pod określone słowa należy zoptymalizować stronę i ustalić priorytety z tym związane.

Kwestie optymalizacyjne takie jak: adresy url, nagłówki, tytuły i meta dane, to niezmiernie ważna kwestia, a odpowiednie linkowanie docelowych podstron zoptymalizowanych pod kątem treści i odpowiednio wybranych fraz przyniesie oczekiwane rezultaty.

Gdy spotkasz na swojej drodze specjalistów chcących rozpocząć prace z Twoją witryną bez jej optymalizacji i ustalenia strategii linkowania – uciekaj!

9. Jakie wybrać słowa kluczowe do pozycjonowania?

Nawet jeżeli wiesz na jakie słowa kluczowe Twoja witryna powinna być wysoko w wynikach wyszukiwania i jesteś przeświadczony o tym, że to dobry wybór to zawsze skonfrontuj to z agencją. Pamiętaj, że nie zawsze popularne słowa posiadające dużą liczbę wyszukiwań dają proporcjonalną konwersję.

Pamiętaj również o tym, aby podejść z odpowiednim dystansem do fraz proponowanych Ci przez pozycjonera – zwłaszcza w systemie rozliczania się za efekt. W takim przypadku dostaniesz propozycję słów, które z łatwością uda się wprowadzić na szczyt wyszukiwarki, ale czy takich słów potrzebuje Twoja witryna? Czy wybrane słowa sprawią, że Twój ruch będzie na odpowiednim poziomie?

Propozycję słów kluczowych dla Twojej witryny uzyskaną od agencji, przemyśl właściwie i sprawdź pod kątem merytorycznym, tematycznym i konkurencyjnym. To w końcu chodzi o Twoją stronę i o Twoje pieniądze.

10. Przykładowy raport SEO z pracy z klientem.

Dowiedz się czy możesz uzyskać przykładowy raport z miesięcznego rozliczenia się z klientem za wykonane prace. Będziesz mieć szansę przed podpisaniem umowy z wybraną agencją marketingową zobaczyć jak będzie wyglądała Wasza współpraca i jak agencja zamierza się rozliczać i wywiązywać z podjętej współpracy pozycjonowania. Pamiętaj, że przejrzystość raportów miesięcznych będzie dla Ciebie niezmiernie ważna w ocenie pracy agencji. Przejrzyste raporty SEO pozwolą Ci na podejmowanie właściwych decyzji co do dalszych działań marketingowych, będziesz w stanie właściwie zaplanować budżet osiągając tym samym wyższy zwrot z inwestycji.

Jeżeli agencja nie będzie chciała udostępnić Ci raportu lub będzie opóźniać jego dostarczenie. Jeżeli zauważysz, że to pytanie powoduje zdenerwowanie u Twojego przyszłego partnera to czym prędzej uciekaj. W takiej sytuacji zapal czerwone światło i zastanów się czy warto podejmować z taką firmą współpracę i zlecać jej pozycjonowanie strony internetowej lub jakiekolwiek inne działania marketingowe.

11. SEO outsourcing.

Dowiedz się kto rzeczywiście będzie wykonywał zlecone zadania lub zaplanowane działania. Nie ma nic złego w outsourcingu. Wiele agencji interaktywnych zajmujących się marketingiem i pozycjonowaniem stron, korzysta z usług firm trzecich, które mają zawężone pole działania specjalizując się w wybranych dziedzinach. Niemniej jednak pamiętaj o zagrożeniach. Im więcej prac agencja będzie zlecać na zewnątrz i korzystać ze współpracy z innymi dostawcami usług, tym jakość tych usług może ulec pogorszeniu. Niestety w tym przypadku, często jakość usług nie będzie szła w parze z jakością.

Podstawą w takim przypadku jest znów przejrzystość umowy i profesjonalne, dojrzałe podejście partnerskie agencji. Powinieneś zostać poinformowany o możliwości outsourcingu części zadań do firm trzecich odpowiednią klauzulą w umowie.

Dowiedz się jak agencja zamierza kontrolować jakość pracy zlecanej na zewnątrz i czy biorą pełną odpowiedzialność za zlecane zadania.

12. Nie płać zanim nie poznasz!

Pamiętaj, że przejrzystość w marketingu internetowym to podstawa udanej współpracy i oczekiwanych rezultatów. Nie ufaj nikomu, kogo znasz tylko przez internet. Fakt, że jakaś firma posiada atrakcyjną stronę internetową, nie czyni z niej jeszcze uczciwego partnera biznesowego. Zanim podpiszesz umowę i dokonasz ewentualnych płatności, spotkaj się z przedstawicielem firmy osobiście i sprawdź kim jest i co sobą reprezentuje.

13. Jak szybko zobaczę efekty działań pozycjonowania strony.

To najczęstsze pytanie jakie zadają klienci i Ty również je zadasz. To oczywiste, że płacąc za usługę pozycjonowania strony lub inne usługi marketingowe związane z jej popularyzacją w internecie i wyszukiwarkach, chcesz wiedzieć: Kiedy zobaczę efekty pozycjonowania?

Wyniki pracy marketingowca, pozycjonera nie przychodzą od razu. W erze coraz to nowszych algorytmów Google i ich ciągłej aktualizacji pozycjonowanie, to co raz dłuższe i czasochłonne zajęcie. Efekty mogą przyjść po 30, 60 lub nawet 120 dniach. Wszystko zależy od wielu czynników, które są tematem na osobny artykuł, a nawet kilkanaście artykułów. Z całą pewnością osiągnięcie lokalnych fraz, które nie mają dużej konkurencji będzie znacznie łatwiejsze niż wysokie pozycje na wyszukane frazy posiadające dużą konkurencję w wyszukiwarce. Takie kampanie trwają nawet miesiącami i latami.

Pamiętaj o tym, że szybkie efekty potrafią być zdradliwe i krótkotrwałe. Dodatkowo szybkie efekty mogą być olbrzymim zagrożeniem dla Twojej witryny jeżeli występują w wyniku BHS (black hat seo) i powodowane są niedozwolonymi technikami pozycjonowania.

Unikaj zatem rozwiązań i efektów na czas szukając optymalnego rozwiązania pomiędzy czasem i jakością usług SEO.

Przedstawione zagadnienia, nie są wyznacznikiem do oceny agencji marketingowej i usług pozycjonowania stron internetowych. Warto jednak wykorzystać wskazane kwestie i pamiętać, że przejrzystość, uczciwość i jasno ustalone zasady współpracy z agencja marketingową pomagają w realizacji postawionych zadań. Pomagają również uniknąć podejmowania współpracy z firmami nastawionymi na szybki zysk, a nie na końcowe efekty pracy i zwiększenie ruchu Twojej strony internetowej.

Jeżeli spodobał Ci się nasz artykuł to kliknij poniżej i wracaj do nas częściej!

polub nas - Agencja Marketingowa Ozonmedia.pl
Tagi:
Autor artykułu:

Pasjonat marketingu cyfrowego i promocji biznesu w internecie. Miłośnik nowych technologii, zarządzania i psychologii. Założyciel i pomysłodawca kilku serwisów internetowych, wieloletni handlowiec z "przymusu", całe życie lider z krwi i kości, SEO fantasta i SEM realista.

Zostaw komentarz

Powiązane wpisy
All AKTUALNOŚCI I WYDARZENIA MARKETING INTERNETOWY OPTYMALIZACJA STRON POZYCJONOWANIE SEO E-COMMERCE INBOUND MARKETING NARZĘDZIA I PROGRAMY OUTBOUND MARKETING SEM SOCIAL MEDIA USER EXPERIENCE WEB DESIGN MOBILE
algorytm google pingwin 4.0

Pingwin 4.0 w czasie rzeczywistym częścią algorytmu wyszukiwarki google.

Dziś nastąpił długo oczekiwany dzień w branży SEO, który zmieni już na zawsze ten segment marketingu. Google poinformowało na swoim oficjalnym blogu, że Pingwin 4.0 został powołany do życia i…
zobacz więcej
darmowe narzedzia online marketingu

Darmowe narzędzia online marketing z których warto korzystać.

Skuteczna promocja stron internetowych wymaga stałego korzystania z narzędzi wspomagających działania online, narzędzi monitorujących nasze działania i ich wyniki, narzędzi monitorujących działania konkurencji. Na rynku możemy znaleźć szereg narzędzi wspomagających…
zobacz więcej
Ostrzeżenie Google - linki dofallow

Google ostrzega przed linkami dofollow w widgetach!

Najpopularniejsza wyszukiwarka Google ostrzegła na swoim blogu webmasterów przed nieuzasadnionym wykorzystywaniem wszelkich widgetów umieszczanych na stronach internetowych do zdobywania linków dofallow. Barry Schwartz również podkreślił na swoim koncie Twitter wagę sprawy…
zobacz więcej
mobilegeddon od Google

Google aktualizuje algorytm dla wyszukiwarek mobilnych!

Doczekaliśmy się aktualizacji algorytmu Google dla mobilnych wyników wyszukiwania. Choć aktualizacja mobilnych wyników wyszukiwania, powszechnie określana jako "mobilegeddon", była zapowiedziana już rok wcześniej to zapewne wprowadzi sporo zmian w mobilnych…
zobacz więcej
jak google wyświtla wyniki wyszukiwania - ozonmedia

W jaki sposób działa wyszukiwarka Google?

Google numer 1 na rynku wyszukiwarek. Wyszukiwarka od Google jest narzędziem numer jeden na rynku służącym do przeszukiwania internetu. Oczywiście na rynku znajdziemy wiele innych wyszukiwarek służących do przeszukiwania internetu,…
zobacz więcej
optymalizacja strony ozonmedia.pl

Poprawna optymalizacja strony internetowej.

W poprzednim artykule "Czym jest optymalizacja strony?"  opisywałem jak ważnym elementem optymalizacji strony  jest rozpoczęcie od audytu SEO, który przygotowany i wykonany skrupulatnie będzie źródłem ogromnej wiedzy co w Naszej stronie…
zobacz więcej
optymalizacja stron ozonmedia.pl

Czym jest optymalizacja strony? Podstawowe zasady.

Praca nad stroną internetową i przygotowaniem jej zgodnie ze sztuką wraz z pełną porywających i unikalnych tekstów w dzisiejszych czasach już nie wystarczy, aby zajmować pierwsze miejsca w wynikach wyszukiwania, a co…
zobacz więcej
formularz kontaktowy ozonmedia.pl

Formularz kontaktowy: Twoja strona potrzebuje lepszego.

Formularz kontaktowy jest integralną częścią każdego [prawie każdego] serwisu na całym świecie. Mają one ogromne znaczenie, ale są one często zaniedbywane przez administratorów. W dzisiejszym poście podzielę się z Wami spostrzeżeniami i…
zobacz więcej