Jak sprawdzić agencję marketingową SEO?

MARKETING INTERNETOWY, OUTBOUND MARKETING, SEO

W zasadzie nie ma dnia, aby na forum i grupach zajmujących się tematyką SEO, marketingu internetowego, pozycjonowania stron internetowych nie pojawiło się pytanie o usługi agencji marketingowej i pytań o jakość usług świadczonych przez daną firmę wspomnianą przez autora postu. Temat podjęcia właściwej współpracy z wybrana agencją SEO jest często kontrowersyjny i zależy od wielu czynników. Subiektywne spojrzenie każdego użytkownika internetu czy klienta nie jest miarodajnym wzorem do oceny jakiejkolwiek interaktywnej agencji. Dodatkowo musimy pamiętać o tym, iż na forach i we wspomnianych grupach udzielają się specjaliści różnej maści w omawianej dziedzinie i darmo szukać w takim miejscu “życzliwości” i obiektywizmu odnoszącego się do jakości usług jakiejkolwiek agencji SEO.

Takie zapytania o usługi świadczone przez konkretną agencję, kończą się zazwyczaj lawiną ofert nie mających nic wspólnego z zapytaniem. Wprowadzają jedynie dodatkowo w zakłopotanie potencjalnego klienta, ogłupiając do reszty.

 

Zatem, jak wybrać właściwą agencję marketingową?

Poniżej opiszę kilka prostych sposobów, które ułatwią Ci podjęcie właściwej decyzji co do podjęcia współpracy z wybraną agencją marketingową SEO. Zadaj te pytania w rozmowie z kandydatem i porusz wskazane kwestie przed podjęciem decyzji w sprawie wyboru odpowiedniego partnera, który zajmie się pozycjonowaniem Twojej strony internetowej, a unikniesz niepotrzebnych problemów, nie stracisz czasu i cennych pieniędzy. Zyskasz natomiast odpowiedniego kontrahenta, który pomoże Ci rozwijać Twój internetowy biznes i wesprze Cię doświadczeniem i profesjonalnym podejściem do wykonywanej pracy z zakresu marketingu cyfrowego.

 

1. Jaki jest cel agencji marketingowej.

Sprawdź na stronie wybranej agencji marketingowej jakie mają cele, co mogą Ci zaproponować? Jak przyciągają klienta? Jeżeli na stronie wybranej agencji znajdziesz informacje o GWARANTOWANYM 1 MIEJSCU W GOOGLE to zapal czerwone światełko i odpuść sobie współpracę z takimi fachowcami od marketingu.

Zapytasz zapewne, czemu? Przecież 1 miejsce w Google przyniesie sporo ruchu mojej stronie internetowej. Ja zgodzę się z tym, ale czy to jest to co na pewno jest potrzebne Twojemu biznesowi?

Otóż szanowana i poważna agencja marketingowa SEO nie oferuje swoim klientom 1 miejsca w wynikach wyszukiwania Google. Cele ustalane są przede wszystkim na podstawie potrzeb każdego konkretnego przypadku: możesz mieć bloga, który potrzebuje nowych subskrybentów email, możesz mieć sklep internetowy i potrzebować więcej sprzedaży, a może masz lokalny interes i Twoją potrzebą jest sprzedawać codziennie więcej pizzy peperoni.

Odpowiednia agencja marketingowa powinna zbadać i ustalić Twoje potrzeby, dostarczyć Ci odpowiedni ruch, który będzie konwertował, zapewniając zebranie adresów email, sprzedaż, wizyty w sklepie, cokolwiek innego niż 1 MIEJSCE W GOOGLE.

Właściwe podejście agencji SEO potwierdzi jej profesjonalizm i jeżeli jej oferta jest dopasowana do Twoich potrzeb i wynika ona z właściwej analizy to pierwszy krok do przodu w kierunku odpowiedniego wybrania agencji SEO. Jeżeli natomiast usłyszysz, że agencja gwarantuje Ci 1 MIEJSCE W WYNIKACH WYSZUKIWANIA GOOGLE to trzymaj swój budżet z daleka od takiej firmy pozycjonującej.

 

2. Jakie raporty mogę dostawać i jak często w ramach usług agencji interaktywnej SEO.

Przed zadaniem tego pytania należy uświadomić sobie, że sukces w SEO nie zawsze jest miarodajny i nie zawsze można oprzeć go tylko i wyłącznie o rankingi i szczegółowe raporty.

Załóżmy, że posiadasz 1 miejsce w wyszukiwarce Google na frazę X. Miejsce to przynosi Ci miesięcznie sprzedaż w wartości 1000pln. Załóżmy również, że w tym samym czasie za te same poniesione koszty w ramach działań agencji SEO, mógłbyś mieć 3 pozycję w wynikach wyszukiwania na frazę Y, która to przynosiłaby Ci sprzedaż wartości 5000pln.

To doskonały przykład, że rankingi z osiągniętych pozycji w wyszukiwarce nie zawsze są miarodajne do Twoich zysków i konwersji celów.

 

Jak zatem ocenić pracę agencji SEO, pozycjonera, firmy pozycjonującej?

Raporty z pozycjonowania Twojej strony i wszelkich działań SEO powinny być oczywiście bezwzględnie nieodłączną częścią umowy wiążącej Ciebie i agencje SEO. Tak jak sam ranking pozycji w wynikach wyszukiwania pokazuje postęp prac i postęp Twojej strony internetowej. Tak raport, który każda agencja powinna zapewniać swoim klientom bez względu na rodzaj świadczonych usług, jest wymiernikiem jej działań i wskazuje na prawidłowe wykonanie zleconych prac, umożliwiając klientowi właściwą i obiektywną ocenę.

 

Co zrobić jak agencja SEO nie chce udostępnić raportu z wykonywanych prac?

Nie podpisywać umowy, jak najszybciej zrezygnować ze współpracy. Brak raportu z wykonywanych prac w zakresie promowania Twojej strony internetowej, uniemożliwia Ci prawidłowe rozliczanie agencji. Są oczywiście narzędzia, które pozwalają na śledzenie postępów Twojej strony internetowej. Nie są jednak one miarodajne i ostateczne. Najlepszym sposobem, aby ocenić działania agencji SEO jest zobowiązanie jej do comiesięcznego raportowania w zakresie umówionych zadań. Bez tego nie rozpoczynaj współpracy z żadną firmą pozycjonującą.

 

3. Jaka umowa z firmą SEO.

Umowa jest ważnym elementem współpracy z agencją marketingową. Dopilnuj, aby w umowie znalazły się zapisy stanowiące o wysokości wynagrodzenia, o zobowi