Jak sprawdzić agencję marketingową SEO?

MARKETING INTERNETOWY, OUTBOUND MARKETING, SEO

W zasadzie nie ma dnia, aby na forum i grupach zajmujących się tematyką SEO, marketingu internetowego, pozycjonowania stron internetowych nie pojawiło się pytanie o usługi agencji marketingowej i pytań o jakość usług świadczonych przez daną firmę wspomnianą przez autora postu. Temat podjęcia właściwej współpracy z wybrana agencją SEO jest często kontrowersyjny i zależy od wielu czynników. Subiektywne spojrzenie każdego użytkownika internetu czy klienta nie jest miarodajnym wzorem do oceny jakiejkolwiek interaktywnej agencji. Dodatkowo musimy pamiętać o tym, iż na forach i we wspomnianych grupach udzielają się specjaliści różnej maści w omawianej dziedzinie i darmo szukać w takim miejscu “życzliwości” i obiektywizmu odnoszącego się do jakości usług jakiejkolwiek agencji SEO.

Takie zapytania o usługi świadczone przez konkretną agencję, kończą się zazwyczaj lawiną ofert nie mających nic wspólnego z zapytaniem. Wprowadzają jedynie dodatkowo w zakłopotanie potencjalnego klienta, ogłupiając do reszty.

 

Zatem, jak wybrać właściwą agencję marketingową?

Poniżej opiszę kilka prostych sposobów, które ułatwią Ci podjęcie właściwej decyzji co do podjęcia współpracy z wybraną agencją marketingową SEO. Zadaj te pytania w rozmowie z kandydatem i porusz wskazane kwestie przed podjęciem decyzji w sprawie wyboru odpowiedniego partnera, który zajmie się pozycjonowaniem Twojej strony internetowej, a unikniesz niepotrzebnych problemów, nie stracisz czasu i cennych pieniędzy. Zyskasz natomiast odpowiedniego kontrahenta, który pomoże Ci rozwijać Twój internetowy biznes i wesprze Cię doświadczeniem i profesjonalnym podejściem do wykonywanej pracy z zakresu marketingu cyfrowego.

 

1. Jaki jest cel agencji marketingowej.

Sprawdź na stronie wybranej agencji marketingowej jakie mają cele, co mogą Ci zaproponować? Jak przyciągają klienta? Jeżeli na stronie wybranej agencji znajdziesz informacje o GWARANTOWANYM 1 MIEJSCU W GOOGLE to zapal czerwone światełko i odpuść sobie współpracę z takimi fachowcami od marketingu.

Zapytasz zapewne, czemu? Przecież 1 miejsce w Google przyniesie sporo ruchu mojej stronie internetowej. Ja zgodzę się z tym, ale czy to jest to co na pewno jest potrzebne Twojemu biznesowi?

Otóż szanowana i poważna agencja marketingowa SEO nie oferuje swoim klientom 1 miejsca w wynikach wyszukiwania Google. Cele ustalane są przede wszystkim na podstawie potrzeb każdego konkretnego przypadku: możesz mieć bloga, który potrzebuje nowych subskrybentów email, możesz mieć sklep internetowy i potrzebować więcej sprzedaży, a może masz lokalny interes i Twoją potrzebą jest sprzedawać codziennie więcej pizzy peperoni.

Odpowiednia agencja marketingowa powinna zbadać i ustalić Twoje potrzeby, dostarczyć Ci odpowiedni ruch, który będzie konwertował, zapewniając zebranie adresów email, sprzedaż, wizyty w sklepie, cokolwiek innego niż 1 MIEJSCE W GOOGLE.

Właściwe podejście agencji SEO potwierdzi jej profesjonalizm i jeżeli jej oferta jest dopasowana do Twoich potrzeb i wynika ona z właściwej analizy to pierwszy krok do przodu w kierunku odpowiedniego wybrania agencji SEO. Jeżeli natomiast usłyszysz, że agencja gwarantuje Ci 1 MIEJSCE W WYNIKACH WYSZUKIWANIA GOOGLE to trzymaj swój budżet z daleka od takiej firmy pozycjonującej.

 

2. Jakie raporty mogę dostawać i jak często w ramach usług agencji interaktywnej SEO.

Przed zadaniem tego pytania należy uświadomić sobie, że sukces w SEO nie zawsze jest miarodajny i nie zawsze można oprzeć go tylko i wyłącznie o rankingi i szczegółowe raporty.

Załóżmy, że posiadasz 1 miejsce w wyszukiwarce Google na frazę X. Miejsce to przynosi Ci miesięcznie sprzedaż w wartości 1000pln. Załóżmy również, że w tym samym czasie za te same poniesione koszty w ramach działań agencji SEO, mógłbyś mieć 3 pozycję w wynikach wyszukiwania na frazę Y, która to przynosiłaby Ci sprzedaż wartości 5000pln.

To doskonały przykład, że rankingi z osiągniętych pozycji w wyszukiwarce nie zawsze są miarodajne do Twoich zysków i konwersji celów.

 

Jak zatem ocenić pracę agencji SEO, pozycjonera, firmy pozycjonującej?

Raporty z pozycjonowania Twojej strony i wszelkich działań SEO powinny być oczywiście bezwzględnie nieodłączną częścią umowy wiążącej Ciebie i agencje SEO. Tak jak sam ranking pozycji w wynikach wyszukiwania pokazuje postęp prac i postęp Twojej strony internetowej. Tak raport, który każda agencja powinna zapewniać swoim klientom bez względu na rodzaj świadczonych usług, jest wymiernikiem jej działań i wskazuje na prawidłowe wykonanie zleconych prac, umożliwiając klientowi właściwą i obiektywną ocenę.

 

Co zrobić jak agencja SEO nie chce udostępnić raportu z wykonywanych prac?

Nie podpisywać umowy, jak najszybciej zrezygnować ze współpracy. Brak raportu z wykonywanych prac w zakresie promowania Twojej strony internetowej, uniemożliwia Ci prawidłowe rozliczanie agencji. Są oczywiście narzędzia, które pozwalają na śledzenie postępów Twojej strony internetowej. Nie są jednak one miarodajne i ostateczne. Najlepszym sposobem, aby ocenić działania agencji SEO jest zobowiązanie jej do comiesięcznego raportowania w zakresie umówionych zadań. Bez tego nie rozpoczynaj współpracy z żadną firmą pozycjonującą.

 

3. Jaka umowa z firmą SEO.

Umowa jest ważnym elementem współpracy z agencją marketingową. Dopilnuj, aby w umowie znalazły się zapisy stanowiące o wysokości wynagrodzenia, o zobowiązaniach agencji SEO, o czasie trwania umowy. Pamiętaj również, aby zabezpieczyć się w umowie przed ewentualnymi złymi praktykami stosowanymi tak często przez “branżę” i nie podjąć współpracy, która uwiąże Cię na następne 2 lata bez możliwości zerwania umowy i zmiany agencji.

optymalizacja strony internetowej

Abonament na pozycjonowanie strony czy rozliczanie za efekt?

W tej kwestii, jest wiele szkół. Każda z metod rozliczania pozycjonowania ma swoje wady i zalety, jednakże decyzję ostateczną musisz podjąć sam.

Decydując się na rozliczanie za efekt pozycjonowania, narażasz się na nielegalne działania pozycjonera. Używanie zabronionych technik do szybkiego wzrostu pozycji w wyszukiwarce. Takie metody pozwalają na szybki skok w górę w wynikach Google, ale jednocześnie narażają Cię na otrzymanie kary lub bana. Agencja bardzo szybko zarabia na Tobie, a w przypadku problemów to Ty bierzesz na siebie ciężar ewentualnej kary i efektów jej otrzymania.

Decydując się na umowę i abonament SEO musisz liczyć się z faktem, że przez pewien okres czasu poniesiesz koszty, bez widocznego szybkiego efektu. Czas ten jest oczywiście uzależniony od stopnia trudności zleconych prac, branży i celów postawionych przed agencją. Jednakże z doświadczenia wiem, że agencje rozliczające się w tym systemie podchodzą do pracy rzetelnie, rozliczając się z wykonanych prac każdego miesiąca na podstawie obszernych raportów, które uwzględniają wszystkie zadania wykonane w określonym czasie. Klient jest świadom podejmowanych czynności i doskonale wie co zostało zrobione w ramach określonego budżetu. Wysokość abonamentu należy oczywiście ustalić w ramach podpisanej umowy z agencją SEO. W ramach wspomnianej umowy należy jasno określić również zakres wykonywanych prac i ich intensywność.

 

4. Jaki jest Wasz średni czas obsługiwania klientów przez agencję SEO?

Są dwie odpowiedzi, które dyskredytują agencję w przypadku powyższego pytania.

  • “Nie możemy ujawnić takich informacji. To informacje poufne”
  • “Do końca świata i o jeden dzień dłużej”

Obydwie odpowiedzi stanowią o tym, iż agencja ukrywa faktyczne dane związane z jej klientami.

 

5. Jakie linki będą prowadzić do mojej strony internetowej?

Jeżeli na tak zadane pytanie uzyskasz konkretną odpowiedź w formie liczebnej to uciekaj czym prędzej. Budowanie zaufania witryny i jej widoczności w wyszukiwarce Google, nie opiera się dziś na spamowym zdobywaniu linków. Do witryny może prowadzić dużo mniej linków, niż do konkurencji, ale agencja musi zadbać o wartościowe linki. Dziś ilość linków nie ma już znaczenia. Dziś dla wyników wyszukiwania liczy się jakość posiadanych linków i prowadzących do strony internetowej, ich tematyka i zaufanie.

Dlatego unikaj jak ognia konkretnych obietnic w ramach ilości zdobywanych linków do Twojej strony, bo ich określenie ilościowe skończy się zaspamowaniem profilu linków Twojej strony www przez “pozycjonera” śmieciowymi linkami z profili i kiepskich katalogów.

 

6. Jakie metody stosuje agencja SEO do zdobywania linków – WHS (white hat seo) czy BHS (black hat seo)?

Te dwie metody różnią się od siebie tym, iż są dozwolone przez Google lub nie. Jak sama nazwa wskazuje białe metody są dozwolone, a czarne nie. Ale najważniejsza jest odpowiedź na zadane pytanie i jeżeli otrzymacie odpowiedź, że agencja stosuje tylko WHS do zdobywania linków dla Twojej strony to będzie, albo brak gruntownej wiedzy, albo kłamstwo w żywe oczy.

Nie ma czegoś takiego jak dopuszczalne metody zdobywania linków do witryny www. Każda metoda na zdobywanie linków jest niedozwolona. Jedyna dozwolone metody zdobywania linków przez Google, to linki naturalne.

Oczywiście są metody bardziej i mniej wpływające na ostrość oceny googlebotów, ale należy pamiętać o jedynej dopuszczonej metodzie zdobywania linków: naturalnej.

 

7. Czy w ramach usługi pozycjonowania otrzymam usługę optymalizacji strony internetowej?

Optymalizacja strony internetowej jest niezwykle ważnym czynnikiem rankingowym. Po linkach zwrotnych do Twojej witryny do druga najważniejsza kwestia jaką należy wykonać na stronie internetowej. W zasadzie to pierwsza najważniejsza kwestia, ale druga pod kątem czynników rankingowych.

Jeżeli jakakolwiek agencja marketingowa zaproponuje Wam pozycjonowanie strony bez uprzedniej jej optymalizacji to nie ma bladego pojęcia o pozycjonowaniu. Uciekaj czym prędzej i szukaj innej firmy.

landing page

8. Jakie prace należy wykonać na stronie internetowej aby osiągnąć wysokie pozycje w wyszukiwarce?

Priorytetem dla ustalenia strategii pozycjonowania w wynikach wyszukiwania jest odpowiednia optymalizacja strony. Jeżeli agencja SEO ustala strategię przed dokonaniem analizy strony i odpowiednich zmian pod kątem strategii SEO to uciekaj czym prędzej.

Przed rozpoczęciem linkowania strony i działań off-site należy dokładnie ustalić strategię dla odpowiednich słów kluczowych i fraz. Pod określone słowa należy zoptymalizować stronę i ustalić priorytety z tym związane.

Kwestie optymalizacyjne takie jak: adresy url, nagłówki, tytuły i meta dane