Formularz kontaktowy: Twoja strona potrzebuje lepszego.

Formularz kontaktowy jest integralną częścią każdego [prawie każdego] serwisu na całym świecie. Mają one ogromne znaczenie, ale są one często zaniedbywane przez administratorów.

W dzisiejszym poście podzielę się z Wami spostrzeżeniami i poglądami na temat tego, jak poprawnie należy zoptymalizować każdą jego formę.

Istnieje wiele różnych form używanych formularzy, niemniej jednak uważam, że większość z nich sprowadza się do prośby o pozostawienie kontaktu lub formuły „Zapłać”. Każdy z nich musi posiadać różne formy i cele, które determinują nas to odpowiednio wybranej metody przy jego optymalizacji.

formularz kontaktowy - ozonmedia.pl

Musisz posiadać formularz.

Wiele serwisów internetowych w dzisiejszych czasach nie posiada formularzy czy jakiejkolwiek innej formy kontaktu poza numerem telefonu zamieszczonym na stronie. Co gorsza, podczas audytowania serwisów z różnych branż i ich analizie, napotkałem się na takie, na których nie było nawet strony Kontakt.

No właśnie link mailto na stronie to nie to samo co formularz kontaktowy – pamiętajmy o tym!

Optymalizacja formularza kontaktowego jest według mnie równie ważna, co content strony www i ułożenie poszczególnych jej elementów [UX]. Bez względu na to, na jaki formularz się zdecydujesz, musisz zacząć od rozłożenia go na czynniki pierwsze, aby zobaczyć jakie elementy zbierania danych są niezbędne dla Twojego biznesu. Warto kierować się zasadą „Jeżeli nie potrzebujesz danych osobowych, nie zbieraj ich” – im mniej bowiem pól do wypełnienia, tym większy wskaźnik odpowiedzi potencjalnych klientów. Ważnym elementem formularzy są także jego pola – musza być one wyraźne i widoczne dla usera. Nie możemy dopuścić do sytuacji, w której użytkownik zastanawia się nad mechanizmem formularza i jego treścią. Jednym słowem formularz powinien być łatwy i intuicyjny do uzupełnienia. Upewnij się, że button „Wyślij” jest widoczny. Jeśli user nie będzie potrafił odnaleźć CTA („call to action”) to każda inna forma optymalizacji formularza będzie zbędna.

Błąd i walidacja pola

Kolejnymi rzeczami nad jakimi warto się zastanowić to informowanie użytkownika o popełnianiu błędów – walidacji pola. Jednym z takich form, które mogą być wykonane w jakimkolwiek formularzu, są „inline erroring” i „walidacja pola”.

walidacja pól formularza - ozonmedia.pl

Jeżeli powiadomimy swojego użytkownika o popełnieniu błędu w trakcie uzupełniania formularza – unikniemy jego frustracji w przypadku kiedy dowie się o tym już po wypełnieniu wszystkich pól i naciśnięciu buttona CTA. Upewnij się, że informacje o błędach będą pojawiać się na prawo od wypełnianego pola i/lub walidacje, gdy użytkownik dokonuje uzupełnienia pola. Może okazać się, że jest już za późno na otrzymanie tej wiadomości od użytkownika, jeśli użytkownik nie będzie dobrze poinformowany czego od niego oczekujemy – drugi raz może nie nacisnąć CTA.

Przykład: nie wystarczy powiedzieć użytkownikom, że dane pole jest wypełnione nieprawidłowo. Naszym zadaniem jest pokazanie użytkownikowi informacji o tym jaki błąd popełnił po to, aby naprowadzić go na poprawne uzupełnienie formularza. W ten sposób użytkownik wyeliminuje możliwość nieświadomego powtórzenia tego samego błędu (kilka razy z rzędu). Użytkownik oczekuje od nas również informacji na temat tego, które pola są obowiązkowe – dajmy mu zatem jasny komunikat na temat tej informacji.

Kolejnym przykładem błędnie prowadzonej walidacji jest przedstawianie komunikatów dotyczących ich hasła do logowania się. W rzeczywistości błąd ten jest spowodowany złym wprowadzeniem loginu [adresu e-mail – google.com dobrze sobie z tym radzi]

logowanie się do poczty - ozonmedia.pl

Ważne: Upewnij się, że użytkownik rozumie, jak wypełnić formularz, a w przypadku popełnienia błędu, nasz komunikat jasno pokaże mu czego od niego oczekujemy, co należy poprawić i w jakiej formie!

Najważniejsze to nie być nachalnym

Podobnie jak żaden klient w sklepie nie lubi nachalnych sprzedawców, którzy atakują go już na wejście – tak samo użytkownik, który odwiedza naszą stronę powinien być potraktowany w sposób delikatny i nienaruszający jego prywatność. Pamiętajmy o tym by zbierać od naszych użytkowników tylko potrzebne dla nas informacje i dane. Klient ma mieć poczucie, że chcemy go poznać, a nie na siłę wyciągnąć od niego wszystkie szczegóły.

Ton komunikatów

Ton głosu sprzedawcy w sklepie czy wydźwięk komunikatów na Twojej stronie jest bardzo ważny, aby ludzie czuli się wystarczająco bezpieczni, aby zapytać. Ważnym aspektem naszego formularza jest komunikat, który pojawia się przed i po jego wypełnieniu. Powinien on zawierać informację na temat tego jakie informację będziemy musieli pozostawić i w jakim celu. Ostatnią rzeczą jaką bowiem chcemy uzyskać to odstraszenie Klienta tuż przed zadaniem pytania. Warto zatem zadbać o to, by komunikaty były jasne, spójne i precyzyjne.

Formularz „Zapytanie ofertowe”

„Zapytanie ofertowe” to dość specyficzny formularz. Przygotowałem zatem osobną sekcję dla tego rodzaju formularzy. Wszystko zależy od konfiguracji Twojej firmy, witryny i profilu biznesu. Taki formularz musi również dbać o złotą zasadę: jeśli naprawdę nie potrzebujesz pewnych informacji, nie pytaj o to!

Formularz „Informacja cenowa”

Formularze, które zbierają informację dotyczącą „prośby o wyceny” na CTA są często pułapką, gdyż użytkownik może mieć wrażenie, że jest oszukiwany. Odbiorcy często mają poczucie, że właściciel serwisu celowo nie chce podzielić się z nami informacją o cenie tylko po to, by zobaczyć jak dużo jest w stanie zarobić. Zdecydowanie odradzam używanie takich formularzy.

Korzystniejszym rozwiązaniem jest prezentowanie użytkownikom zakresu cen jakich mogą się spodziewać za poszczególne usługi czy produkty. Szczerość wobec konsumentów pozwoli nam przede wszystkim filtrować potencjalnych klientów, którzy nie są zainteresowani naszą ceną, a także zwiększy szybkość reakcji i współczynnik konwersji.

Formularz „Zamówienie”

  • Pasek postępu

    Ważnym elementem w naszym formularzu jest widoczność paska postępu, który jest dla klienta informacją o tym, gdzie się znajduje w całym procesie zamówienia. Dodatkowo Klient widzi ile czasu oraz ile kroków pozostało mu do końca wypełniania formularza. Takie podejście daje użytkownikowi pełen wgląd w proces zamówienia i zdecydowanie przyspiesza uzupełnianie formularza.

  • Przejrzystość

    W procesie zamówienia ważne jest to by na samym końcu jeszcze raz podsumowaćcały proces. Pokażmy klientowi na sam koniec co zamówił, za jaką cenę, jaką ilość i co zawiera jego zamówienie. Przedstaw klarownie szczegóły transakcji i wszystkie opcje płatności . Wszystko to powinno być bardzo jasne i widoczne. Korzystanie z logo, zdjęcia produktów może naprawdę pomóc w tym procesie oraz zwiększyć współczynnik transakcji.

Czy mój tekst okazał się dla Ciebie pomocny i czujesz, że Twój formularz wymaga optymalizacji – jeśli tak, skontaktuj się ze mną, pomogę Ci.

polub nas - Agencja Marketingowa Ozonmedia.pl
Tagi:
Autor artykułu:

Pasjonat marketingu cyfrowego i promocji biznesu w internecie. Miłośnik nowych technologii, zarządzania i psychologii. Założyciel i pomysłodawca kilku serwisów internetowych, wieloletni handlowiec z "przymusu", całe życie lider z krwi i kości, SEO fantasta i SEM realista.

Zostaw komentarz

Powiązane wpisy
All AKTUALNOŚCI I WYDARZENIA MARKETING INTERNETOWY OPTYMALIZACJA STRON POZYCJONOWANIE SEO E-COMMERCE INBOUND MARKETING NARZĘDZIA I PROGRAMY OUTBOUND MARKETING SEM SOCIAL MEDIA USER EXPERIENCE WEB DESIGN MOBILE
algorytm google pingwin 4.0

Pingwin 4.0 w czasie rzeczywistym częścią algorytmu wyszukiwarki google.

Dziś nastąpił długo oczekiwany dzień w branży SEO, który zmieni już na zawsze ten segment marketingu. Google poinformowało na swoim oficjalnym blogu, że Pingwin 4.0 został powołany do życia i…
zobacz więcej
darmowe narzedzia online marketingu

Darmowe narzędzia online marketing z których warto korzystać.

Skuteczna promocja stron internetowych wymaga stałego korzystania z narzędzi wspomagających działania online, narzędzi monitorujących nasze działania i ich wyniki, narzędzi monitorujących działania konkurencji. Na rynku możemy znaleźć szereg narzędzi wspomagających…
zobacz więcej
Ostrzeżenie Google - linki dofallow

Google ostrzega przed linkami dofollow w widgetach!

Najpopularniejsza wyszukiwarka Google ostrzegła na swoim blogu webmasterów przed nieuzasadnionym wykorzystywaniem wszelkich widgetów umieszczanych na stronach internetowych do zdobywania linków dofallow. Barry Schwartz również podkreślił na swoim koncie Twitter wagę sprawy…
zobacz więcej
mobilegeddon od Google

Google aktualizuje algorytm dla wyszukiwarek mobilnych!

Doczekaliśmy się aktualizacji algorytmu Google dla mobilnych wyników wyszukiwania. Choć aktualizacja mobilnych wyników wyszukiwania, powszechnie określana jako "mobilegeddon", była zapowiedziana już rok wcześniej to zapewne wprowadzi sporo zmian w mobilnych…
zobacz więcej
jak sprawdzić agencję marketignową SEO

Jak sprawdzić agencję marketingową SEO?

W zasadzie nie ma dnia, aby na forum i grupach zajmujących się tematyką SEO, marketingu internetowego, pozycjonowania stron internetowych nie pojawiło się pytanie o usługi agencji marketingowej i pytań o…
zobacz więcej
jak google wyświtla wyniki wyszukiwania - ozonmedia

W jaki sposób działa wyszukiwarka Google?

Google numer 1 na rynku wyszukiwarek. Wyszukiwarka od Google jest narzędziem numer jeden na rynku służącym do przeszukiwania internetu. Oczywiście na rynku znajdziemy wiele innych wyszukiwarek służących do przeszukiwania internetu,…
zobacz więcej
optymalizacja strony ozonmedia.pl

Poprawna optymalizacja strony internetowej.

W poprzednim artykule "Czym jest optymalizacja strony?"  opisywałem jak ważnym elementem optymalizacji strony  jest rozpoczęcie od audytu SEO, który przygotowany i wykonany skrupulatnie będzie źródłem ogromnej wiedzy co w Naszej stronie…
zobacz więcej
optymalizacja stron ozonmedia.pl

Czym jest optymalizacja strony? Podstawowe zasady.

Praca nad stroną internetową i przygotowaniem jej zgodnie ze sztuką wraz z pełną porywających i unikalnych tekstów w dzisiejszych czasach już nie wystarczy, aby zajmować pierwsze miejsca w wynikach wyszukiwania, a co…
zobacz więcej