Skuteczna promocja stron internetowych wymaga stałego korzystania z narzędzi wspomagających działania online, narzędzi monitorujących nasze działania i ich wyniki, narzędzi monitorujących działania konkurencji. Na rynku możemy znaleźć szereg narzędzi wspomagających działania online, jednakże większość z nich to rozwiązania komercyjne i nierzadko wymagające nakładu sporych kosztów w rozliczeniu abonamentowym. Często zapominamy o narzędziach darmowych, których wykorzystanie jest w pełni bezpłatne, a ich walory użytkowe niedoceniane.

Zebraliśmy 9 darmowych narzędzi dla marketingu online z których warto korzystać w codziennej pracy i które według nas są niezbędne w prowadzeniu skutecznej strategii marketingowej online.

Google Analytcs

Google Analytics to narzędzie najbardziej rozpowszechnione i zdecydowanie najpotężniejsze narzędzie służące do analityki internetowej. Jego ogromną zaletą jest fakt, iż jest całkowicie darmowe i oferuje swoim użytkownikom niemal wszystkie funkcje niezbędne do oceny zachowań użytkowników analizowanej strony internetowej. Google Analytics dostarcza takich podstawowych informacjach jak: kiedy użytkownik korzysta z naszej witryny, z jakich kanałów analizowana strona posiada ruch i które zasoby strony internetowej są przeglądane.

Google Analytics

źródło: Google Analytics

Google Analytics pozwala również na pełną analizę źródła ruchu, czyli w jaki sposób użytkownik doszedł do danego miejsca na stronie internetowej. Google Analytics wyróżnia podstawowe źródła ruchu dla analizowanej witryny: ruch organiczny, bezpośrednie połączenie ruchu, ruch płatny, ruch z kanałów social media czy Google Image Search. Ruch z poszczególnych kanałów może być rozłożony na czynniki pierwsze i dowiemy się dokładnie jakie jest źródło ruchu i wejścia na naszą stronę internetową.

Ponadto Google Analytics pozwala na analizę i poznanie liczby sesji, liczby nowych użytkowników, współczynnika odrzuceń i konwersji.

Google Analytics pozwala również na personalizowanie zaawansowanych filtrów, które dostarczą nam wielu cennych informacji odnośnie ruchu i jego źródła do naszej strony internetowej, oraz zachowania użytkowników strony internetowej.

Google Analytics pozwala na uzyskanie szczegółowych informacji w kwestii konwersji, a jej założenia mogą być dowolnie ustalane przez użytkownika. W sekcji “konwersja” możemy prześledzić źródło ruchu, jaki produkt został sprzedany i jaka jest wartość konwersji.

Dodatkowym plusem narzędzia jest fakt, iż Google Analytics możemy połączyć z innym bardzo ważnym i cennym narzędziem dla online marketingu: Google Adwords. Dzięki temu zabiegowi możemy śledzić również wszelkie działania dotyczące płatnych kampanii z wykorzystaniem Google Adwords.

Google Keyword Planer

Google Keyword Planer to wspaniałe narzędzie dla online marketingu i w codziennej pracy wydaje się być narzędziem niezastąpionym, oraz nierozłącznym dla chcących osiągać wyniki w promocji stron internetowych, na najwyższym poziomie. Google Keyword Planer to narzędzie służące do wyszukiwania słów kluczowych i grup reklam dla analizowanej strony internetowej. Stanowi niezastąpione źródło wiedzy w zakresie odpowiedniego wyboru słów i fraz kluczowych dla strony internetowej lub sklepu wobec którego prowadzimy działania marketingu online. Google Keyword Planer pozwala oszacować zasięg ogólny tematu, konkretnych fraz i słów kluczowych.

Google Keyword Planer źródło: Google Keyword Planer

Dzięki Google Keyword Planer możemy uzyskać informacje dla danego słowa kluczowego względem różnych kryteriów, takich jak średnia miesięczna liczba wyszukiwań i konkurencyjność danej frazy.

Google Keyword Planer pozwala na ciągłe poszukiwania nowych słów kluczowych stanowiących doskonałe i nowe źródło ruchu dla naszego tematu, dzięki czemu mamy możliwość rozszerzania zasięgu na poziomie słów kluczowych i odpowiedniego konfigurowania naszej strategii marketingowej online.

Filtrowanie w Google Keyword Planer może być dostosowane do kraju, języka i źródła wyszukiwania.

Search Console

Search Console to narzędzie dla webmasterów, którego autorem jest samo Google. Search Console to niewątpliwie podstawowe narzędzie dla marketingu online i jest uważane za narzędzie “must have” bez którego żaden webmaster nie wyobraża sobie działań online.

Search Console umożliwia konfigurację strony internetowej pod kątem wyszukiwarki Google i monitorowanie jej statusu. Dodatkowo narzędzie jest doskonałym źródłem informacji o kondycji strony internetowej pod kątem wyszukiwarki Google. Search Console dostarczy nam niezbędnych i cennych statystyk dotyczących widoczności w wynikach wyszukiwania Google. Narzędzie Search Console jest w prosty sposób podzielone na sekcje odpowiadające za odpowiedni obszar.

Search Console źródło: Search Console

Search Console pozwala określić interesujące nas warunki wyszukiwania dla analizowanej witryny internetowej. Możemy sprawdzić w przedziale do 90 dni jakie URL zostały wywołane, na jakie słowa kluczowe mamy ilość wyświetleń i ilość kliknięć, oraz jaką średnią pozycje w wynikach wyszukiwania Google miała nasza witryna na dana frazę lub słowo kluczowe w określeniu wcześniej wspomnianego zakresu czasowego.

Search Console poinformuje nas o stanie indeksowania strony internetowej. Dowiemy się jak wiele adresów URL naszej witryny jest indeksowanych i w jakim czasie i czy liczba indeksowanych stron internetowych zwiększa się czy zmniejsza.

W obszarze słów kluczowych Search Console znajdziemy informacje, które słowa kluczowe w oczach wyszukiwarki Google są dla naszej witryny najważniejsze.

Sekcja Crawling w Search Console zapewnia nam wgląd w możliwe nam poznanie błędów indeksowania.

Search Console w sekcji “Pobierz jako Google” pozwala na natychmiastowe zaindeksowanie przez wyszukiwarkę nowo utworzonych stron i adresów URL.

Biorąc pod uwagę prostotę Search Console i możliwości jakie daje użytkownikom w zakresie zastosowania uzyskanych informacji, to jest to bezapelacyjnie narzędzie bez którego skuteczne działania marketingowe pod kątem wyszukiwarki Google wydaja się być niemożliwe.

OnPage

Narzędzie OnPage to rozwiązanie wspierające online marketing i pozwalające na analizę wielu kwestii związanych ze stroną internetową. OnPage to narzędzie obok którego żaden z webmasterów nie powinien przechodzić obojętnie.

OnPage źródło: OnPage

OnPage dostarczy nam cennych wskazówek dotyczących optymalizacji czynników rankingowych na stronie internetowej, takich jak tytuł, długości i struktura URL, informacje na temat najważniejszych słów kluczowych i ich ranking.

OnPage to narzędzie niezbędne dla analizy strony pod kątem czynników rankingowych i narzędzie skutecznie wspomagające działania marketingowe onsite w analizowanej witrynie WWW. OnPage skutecznie wspiera kampanie pozycjonowanie stron internetowych, wzbogacając webmasterów o cenne informacje i dogłębną analizę strony internetowej.

Pixabay

Zdjęcia i grafika to niewątpliwie nieodłączna część marketingu online. Skuteczne działania marketingowe online wydają się być dziś niemożliwe bez skutecznej kampanii Content Marketing, a komunikacja z użytkownikiem jest znacznie utrudniona bez użycia właściwej grafiki na stronie i atrakcyjnych elementów graficznych nawiązujących do treści. Nawet najbardziej wartościowy tekst, bez wsparcia od strony graficznej nie będzie w stanie konwertować.

Pixabay źródło: Pixabay

Zatem podstawowym narzędziem w online marketingu jest znakomite źródło darmowych zdjęć i grafiki, które można wykorzystać na stronach internetowych. Do tego celu idealnie nadaje sie Pixabay.

Pixabay to ponad 550 000 zdjęć. Wszystkie zdjęcia publikowane na Pixabay są wolne od praw autorskich i udostępniane na podstawie licencji Creative Commons CC0. Oznacza to, że obrazy te moga być pobierane za darmo, modyfikowane i wykorzystywane nawet dla celów komercyjnych.

Canva

Canva to idealna alternatywa dla płatnych rozwiązań edycji obrazu. Narzędzie to umożliwia korzystanie z licznych i darmowych grafik, wzorów, obrazów i elementów konstrukcyjnych. Canva umożliwia predefiniowanie wielkości formatu tworzonego obrazu pod kątem jego zastosowania i to jest jedna z ważniejszych cech tego narzędzia. Tworzona grafika będzie dostosowana rozmiarem i wielkością pod kątem zastosowania: post na facebook, post na twitter, grafiki nagłówków, wizytówki.

Canva źródło: Canva

Canva oferuje również sowim użytkownikom funkcje przesyłania zdjęć i ozdabiania ich różnymi stylami i elementami.

Pobieranie gotowych obrazów możliwe jest z zastosowaniem najpopularniejszych formatów: JPG, PNG lub PDF.

Hotjar

Hotjar to narzędzie do tworzenie mapy cieplnej kliknięć na witrynie internetowej. Mapy cieplne pozwalają na uzyskanie kluczowych informacji odnośnie działania użytkownika w obrębie analizowanej strony internetowej. Hotjar pomoże ci zrozumieć jakie elementy w obrębie witryny WWW cieszą się największą popularnością i klikalnością użytkowników. Hotjar wskaże Ci właściwą drogę jaką powinieneś wybrać w zakresie optymalizacji strony internetowej onsite, a jakie elementy strony nie przyciągają uwagi użytkowników i warto je poprawić lub wyeliminować.

Hotjar źródło: Hotjar

Hotjar wspomaga wyciągnięcie właściwych wniosków w zakresie zachowania użytkowników strony internetowej. Narzędzia takie jak Hotjar, służące do śledzenia ruchu użytkowników strony internetowej pomagają zrozumieć potrzeby usera i jego zachowanie. Hotjar pozwala również na nagrania wideo z ruchu konkretnych użytkowników naszej strony internetowej. Takie nagranie doskonale pozwoli nam zrozumieć jak user odbiera witrynę WWW i jakie elementy przyciągają jego uwagę, a które elementy są pomijane podczas wizyty na stronie internetowej.

Wszystkim webmasterom, którzy chcą zadbać o właściwą konwersje strony internetowej, polecamy Hotjar jako podstawowe narzędzie do podejmowania właściwych decyzji optymalizacyjnych onsite.

Buffer

Kanały społecznościowe to nieodłączne elementy każdej skutecznej strategii marketingowej. Bez względu na rodzaj usługi lub produktu, który mamy do zaoferowania. Bez względu na profil naszego odbiorcy, kanały social media są doskonałym źródłem konwersji.

Jak zatem zapanować nad wszystkimi kanałami social media w których chcemy prowadzić działania marketingowe? Z pomocą przychodzi nam Buffer.com

Buffer źródło: Buffer

Buffer.com to narzędzie, które umożliwi nam zarządzanie wszystkimi naszymi kanałami social media z jednego miejsca. Warunkiem jest oczywiście podanie podczas rejestracji w witrynie Buffer’a naszych kont dostępowych do kanałów social media, ale z racji charakteru narzędzia nie powinno to nikogo dziwić. Dzięki takiemu rozwiązaniu jesteśmy w stanie zaoszczędzić mnóstwo czasu, uprościć i zautomatyzować  nasze działania w kanałach social media.

Dzięki Buffer zarządzamy naszym kanałami social media z jednego miejsca. Możemy planować udostępniane treści w różnych kanałach korzystając tylko z jednego miejsca jakim jest Buffer. Dodatkowo Buffer oferuje listę spersonalizowanych treści proponowanych przez system, który bierze pod uwagę nasze zainteresowania i pomaga w organizacji codziennej komunikacji w kanałach social media.

Buffer w darmowej wersji pozwala na zarządzanie profilami 3 portali, dodanie do kolejki 10 postów i udostępnia możliwość analizy podstawowych informacji.

Biorąc pod uwagę jak ważne są social media w każdych działaniach marketingowych, zachęcamy do korzystania z narzędzia, które w znacznym stopniu ułatwi zarządzanie social media, zaoszczędzi czasu i pozwoli na skuteczne realizowanie przyjętych strategii.

Gtmetrix

Szybkość wczytywania strony internetowej przez przeglądarki to jeden z czynników rankingowych Google. Bez względu na to jaką wartość Google przyjmuje dla stron wolnych i szybkich. Wartość prędkości wczytywania strony internetowej ma ogromne znaczenie z poziomu użytkownika.

Gtmetrix źródło: Gtmetrix

Gtmertix to narzędzie dzięki któremu dowiemy się wielu szczegółów naszej strony mających wpływ na szybkość wczytywania jej przez przeglądarki. Gtmertix to narzędzie, które skutecznie wspomaga tworzenie stron internetowych. Obszerny raport, który uzyskamy po automatycznej analizie strony internetowej, pozwoli nam na dokonanie zmian mających kluczowe znaczenie dla prędkości wczytywania witryny, a tym samym na zachowanie jej użytkowników i zmniejszenie współczynnika odrzuceń.

Zbyt długi czas wczytywania strony internetowej jest powodem odrzucania strony przez użytkowników zanim jeszcze strona zdąży się w pełni załadować. W czasie, gdy urządzenia mobilne osiągają tak wielki udział w sesjach i odsłonach stron internetowych, szybkość wczytywania witryny ma kluczowe znaczenie dla jej skuteczności i uzyskiwanej konwersji.

Gtmetrix to zatem podstawowe narzędzie dla każdego webmastera, który oprócz wyśrubowanych działań offsite powinien pamiętać o odpowiedniej optymalizacji strony internetowej onsite i o odpoiwiednim czasie wczytywania witryny, zwłaszcza na urządzeniach mobilnych.

Na rynku znajdziemy wiele darmowych narzędzi, które doskonale spełniają swoją rolę wspierając działania marketingu online. Jednakże te przedstawione powyżej to dla nas absolutna podstawa z grona darmowych narzędzi wspierających online marketing.

Jeżeli korzystacie z innych narzędzi, które są darmowe i doskonale sprawdzają się w codziennej pracy wspierając Wasze działania marketingowe to zapraszamy do podzielenia się w komentarzach poniżej artykułu.

polub nas - Agencja Marketingowa Ozonmedia.pl
Tagi:
Autor artykułu:

Pasjonat marketingu cyfrowego i promocji biznesu w internecie. Miłośnik nowych technologii, zarządzania i psychologii. Założyciel i pomysłodawca kilku serwisów internetowych, wieloletni handlowiec z "przymusu", całe życie lider z krwi i kości, SEO fantasta i SEM realista.

Zostaw komentarz

Powiązane wpisy
All AKTUALNOŚCI I WYDARZENIA MARKETING INTERNETOWY OPTYMALIZACJA STRON POZYCJONOWANIE SEO MOBILE E-COMMERCE SEM INBOUND MARKETING USER EXPERIENCE WEB DESIGN
algorytm google pingwin 4.0

Pingwin 4.0 w czasie rzeczywistym częścią algorytmu wyszukiwarki google.

Dziś nastąpił długo oczekiwany dzień w branży SEO, który zmieni już na zawsze ten segment marketingu. Google poinformowało na swoim oficjalnym blogu, że Pingwin 4.0 został powołany do życia i…
zobacz więcej
Ostrzeżenie Google - linki dofallow

Google ostrzega przed linkami dofollow w widgetach!

Najpopularniejsza wyszukiwarka Google ostrzegła na swoim blogu webmasterów przed nieuzasadnionym wykorzystywaniem wszelkich widgetów umieszczanych na stronach internetowych do zdobywania linków dofallow. Barry Schwartz również podkreślił na swoim koncie Twitter wagę sprawy…
zobacz więcej
mobilegeddon od Google

Google aktualizuje algorytm dla wyszukiwarek mobilnych!

Doczekaliśmy się aktualizacji algorytmu Google dla mobilnych wyników wyszukiwania. Choć aktualizacja mobilnych wyników wyszukiwania, powszechnie określana jako "mobilegeddon", była zapowiedziana już rok wcześniej to zapewne wprowadzi sporo zmian w mobilnych…
zobacz więcej
jak sprawdzić agencję marketignową SEO

Jak sprawdzić agencję marketingową SEO?

W zasadzie nie ma dnia, aby na forum i grupach zajmujących się tematyką SEO, marketingu internetowego, pozycjonowania stron internetowych nie pojawiło się pytanie o usługi agencji marketingowej i pytań o…
zobacz więcej
jak google wyświtla wyniki wyszukiwania - ozonmedia

W jaki sposób działa wyszukiwarka Google?

Google numer 1 na rynku wyszukiwarek. Wyszukiwarka od Google jest narzędziem numer jeden na rynku służącym do przeszukiwania internetu. Oczywiście na rynku znajdziemy wiele innych wyszukiwarek służących do przeszukiwania internetu,…
zobacz więcej
optymalizacja strony ozonmedia.pl

Poprawna optymalizacja strony internetowej.

W poprzednim artykule "Czym jest optymalizacja strony?"  opisywałem jak ważnym elementem optymalizacji strony  jest rozpoczęcie od audytu SEO, który przygotowany i wykonany skrupulatnie będzie źródłem ogromnej wiedzy co w Naszej stronie…
zobacz więcej
optymalizacja stron ozonmedia.pl

Czym jest optymalizacja strony? Podstawowe zasady.

Praca nad stroną internetową i przygotowaniem jej zgodnie ze sztuką wraz z pełną porywających i unikalnych tekstów w dzisiejszych czasach już nie wystarczy, aby zajmować pierwsze miejsca w wynikach wyszukiwania, a co…
zobacz więcej
formularz kontaktowy ozonmedia.pl

Formularz kontaktowy: Twoja strona potrzebuje lepszego.

Formularz kontaktowy jest integralną częścią każdego [prawie każdego] serwisu na całym świecie. Mają one ogromne znaczenie, ale są one często zaniedbywane przez administratorów. W dzisiejszym poście podzielę się z Wami spostrzeżeniami i…
zobacz więcej