Formularz kontaktowy: Twoja strona potrzebuje lepszego.

INBOUND MARKETING, OPTYMALIZACJA STRON, WEB DESIGN

W dzisiejszym poście podzielę się z Wami spostrzeżeniami i poglądami na temat tego, jak poprawnie należy zoptymalizować każdą jego formę.

Istnieje wiele różnych form używanych formularzy, niemniej jednak uważam, że większość z nich sprowadza się do prośby o pozostawienie kontaktu lub formuły „Zapłać”. Każdy z nich musi posiadać różne formy i cele, które determinują nas to odpowiednio wybranej metody przy jego optymalizacji.

 

Musisz posiadać formularz.

Wiele serwisów internetowych w dzisiejszych czasach nie posiada formularzy czy jakiejkolwiek innej formy kontaktu poza numerem telefonu zamieszczonym na stronie. Co gorsza, podczas audytowania serwisów z różnych branż i ich analizie, napotkałem się na takie, na których nie było nawet strony Kontakt.

No właśnie link mailto na stronie to nie to samo co formularz kontaktowy – pamiętajmy o tym!

Optymalizacja formularza kontaktowego jest według mnie równie ważna, co content strony www i ułożenie poszczególnych jej elementów [UX]. Bez względu na to, na jaki formularz się zdecydujesz, musisz zacząć od rozłożenia go na czynniki pierwsze, aby zobaczyć jakie elementy zbierania danych są niezbędne dla Twojego biznesu. Warto kierować się zasadą „Jeżeli nie potrzebujesz danych osobowych, nie zbieraj ich” – im mniej bowiem pól do wypełnienia, tym większy wskaźnik odpowiedzi potencjalnych klientów. Ważnym elementem formularzy są także jego pola – musza być one wyraźne i widoczne dla usera. Nie możemy dopuścić do sytuacji, w której użytkownik zastanawia się nad mechanizmem formularza i jego treścią. Jednym słowem formularz powinien być łatwy i intuicyjny do uzupełnienia. Upewnij się, że button „Wyślij” jest widoczny. Jeśli user nie będzie potrafił odnaleźć CTA („call to action”) to każda inna forma optymalizacji formularza będzie zbędna.

 

Błąd i walidacja pola

Kolejnymi rzeczami nad jakimi warto się zastanowić to informowanie użytkownika o popełnianiu błędów – walidacji pola. Jednym z takich form, które mogą być wykonane w jakimkolwiek formularzu, są „inline erroring” i „walidacja pola”.

Jeżeli powiadomimy swojego użytkownika o popełnieniu błędu w trakcie uzupełniania formularza – unikniemy jego frustracji w przypadku kiedy dowie się o tym już po wypełnieniu wszystkich pól i naciśnięciu buttona CTA. Upewnij się, że informacje o błędach będą pojawiać się na prawo od wypełnianego pola i/lub walidacje, gdy użytkownik dokonuje uzupełnienia pola. Może okazać się, że jest już za późno na otrzymanie tej wiadomości od użytkownika, jeśli użytkownik nie będzie dobrze poinformowany czego od niego oczekujemy – drugi raz może nie nacisnąć CTA.

Przykład: nie wystarczy powiedzieć użytkownikom, że dane pole jest wypełnione nieprawidłowo. Naszym zadaniem jest pokazanie użytkownikowi informacji o tym jaki błąd popełnił po to, aby naprowadzić go na poprawne uzupełnienie formularza. W ten sposób użytkownik wyeliminuje możliwość nieświadomego powtórzenia tego samego błędu (kilka razy z rzędu). Użytkownik oczekuje od nas również informacji na temat tego, które pola są obowiązkowe – dajmy mu zatem jasny komunikat na temat tej informacji.

Kolejnym przykładem błędnie prowadzonej walidacji jest przedstawianie komunikatów dotyczących ich hasła do logowania się. W rzeczywistości błąd ten jest spowodowany złym wprowadzeniem loginu [adresu e-mail – google.com dobrze sobie z tym radzi.

 

kontakt przez formularz kontaktowy

 

Ważne: Upewnij się, że użytkownik rozumie, jak wypełnić formularz, a w przypadku popełnienia błędu, nasz komunikat jasno pokaże mu czego od niego oczekujemy, co należy poprawić i w jakiej formie!

Najważniejsze to nie być nachalnym

Podobnie jak żaden klient w sklepie nie lubi nachalnych sprzedawców, którzy atakują go już na wejście – tak samo użytkownik, który odwiedza naszą stronę powinien być potraktowany w sposób delikatny i nienaruszający jego prywatność. Pamiętajmy o tym by zbierać od naszych użytkowników tylko potrzebne dla nas informacje i dane. Klient ma mieć poczucie, że chcemy go poznać, a nie na siłę wyciągnąć od niego wszystkie szczegóły.

Ton komunikatów

Ton głosu sprzedawcy w sklepie czy wydźwięk komunikatów na Twojej stronie jest bardzo ważny, aby ludzie czuli się wystarczająco bezpieczni, aby zapytać. Ważnym aspektem naszego formularza jest komunikat, który pojawia się przed i po jego wypełnieniu. Powinien on zawierać informację na temat tego jakie informację będziemy musieli pozostawić i w jakim celu. Ostatnią rzeczą jaką bowiem chcemy uzyskać to odstraszenie Klienta tuż przed zadaniem pytania. Warto zatem zadbać o to, by komunikaty były jasne, spójne i precyzyjne.

Formularz „Zapytanie ofertowe”

„Zapytanie ofertowe” to dość specyficzny formularz. Przygotowałem zatem osobną sekcję dla tego rodzaju formularzy. Wszystko zależy od konfiguracji Twojej firmy, witryny i profilu biznesu. Taki formularz musi również dbać o złotą zasadę: jeśli naprawdę nie potrzebujesz pewnych informacji, nie pytaj o to!

Formularz „Informacja cenowa”

Formularze, które zbierają informację dotyczącą „prośby o wyceny” na CTA są często pułapką, gdyż użytkownik może mieć wrażenie, że jest oszukiwany. Odbiorcy często mają poczucie, że właściciel serwisu celowo nie chce podzielić się z nami informacją o cenie tylko po to, by zobaczyć jak dużo jest w stanie zarobić. Zdecydowanie odradzam używanie takich formularzy.

Korzystniejszym rozwiązaniem jest prezentowanie użytkownikom zakresu cen jakich mogą się spodziewać za poszczególne usługi czy produkty. Szczerość wobec konsumentów pozwoli nam przede wszystkim filtrować potencjalnych klientów, którzy nie są zainteresowani naszą ceną, a także zwiększy szybkość reakcji i współczynnik konwersji.

Formularz „Zamówienie”

  • Pasek postępu

    Ważnym elementem w naszym formularzu jest widoczność paska postępu, który jest dla klienta informacją o tym, gdzie się znajduje w całym procesie zamówienia. Dodatkowo Klient widzi ile czasu oraz ile kroków pozostało mu do końca wypełniania formularza. Takie podejście daje użytkownikowi pełen wgląd w proces zamówienia i zdecydowanie przyspiesza uzupełnianie formularza.

  • Przejrzystość

    W procesie zamówienia ważne jest to by na samym końcu jeszcze raz podsumowaćcały proces. Pokażmy klientowi na sam koniec co zamówił, za jaką cenę, jaką ilość i co zawiera jego zamówienie. Przedstaw klarownie szczegóły transakcji i wszystkie opcje płatności . Wszystko to powinno być bardzo jasne i widoczne. Korzystanie z logo, zdjęcia produktów może naprawdę pomóc w tym procesie oraz zwiększyć współczynnik transakcji.

Agencja Marketingowa Wrocław - OzonMedia logo

Bądź na bieżąco

Bądź z nami na bieżąco i połącz się z naszymi kanałami w social media.

Skontaktuj się z nami

Wyślij nam wiadomość, aby dowiedzieć się więcej o tym, jak możemy Ci pomóc przy Twoim projekcie.

Najczęściej polecane artykuły

Joomla czy WordPress? Jaki CMS wybrać?

Joomla czy WordPress? Jaki CMS wybrać?

Wybór systemu zarządzania treścią (CMS) jest ważną decyzją, która może mieć ogromne konsekwencje dla Twojej strony internetowej. Istnieje wiele dostępnych, każdy z własnymi zaletami i wadami, i fanatycznych fanów ciągnąc za ich wybranej platformy. Mając na to na to,...

Zobacz najnowsze realizacje

Prezentujemy przykładowe realizacje stron internetowych jakie oferujemy w ramach usługi tworzenia stron WWW. Realizujemy projekty stron internetowych dedykowanych każdej branży. Sprawdź naszą ofertę i skontaktuj się z nami, doradzimy Ci jak wybrać odpowiedni projekt strony WWW.